Иво Григоров (CNRS, Франция) & Лиз Крон (Océanopolis, Франция)
Публикувано в Science in School, Ноември-декември 2010
Превод от английски Радка Димитрова
С цел да се повиши осведомеността за ускореното изчезване на биологичните видове, което е причинено главно от влиянието на човека върху околната среда, Организацията на обединените нации (ООН) обяви 2010 г. за международна година на биоразнообразието. Биоразнообразието не се изразява единствено в присъствието на огромен брой видове, и резултатът от човешкото въздействие е много по значителен от Червената книга.
Биологичното разнообразие е от значителна стойност в много аспекти на ежедневието ни. Макар и оценяването на биоразнообразието с някакъв паричен еквивалент да изглежда странно, много от природните ресурси, на които сме свикнали да придаваме стопанско значение (поддържане на запаси от биологични видове с икономическа стойност и суровини) са дирекно свързани с него.
Уповавайки единствено на класическите учебници, биоразнообразието e често трудна тема за преподаване. В реванш темата е много подходяща за практическа дейност, работа в екип и базирано на проучвания обучение. Ресурсите по-долу насочват вниманието върху три проекта, които предлагат съответно учители и ученици да участват в дългосрочни проекти, да вземат участие в научни изследвания по време на обучението си, и трето показват нагледно как учителите могат да вникнат в текущите знания на учениците и да вложат биоразнообразието в контекста на океаните, географията, геологията, така както климатичните промени и влиянието на човека.
И ако учителите установяват, че полагат прекалено големи усилия, тогава може би ще се радват да научат, че не са сами пред проблемите. В официален научен форум за проучвания се пише за най-разпространените проблеми и също така как най-добре да направим връзка с последните научни изследвания в областта на екологията и биоразнообразието (вж. Списанието Teaching Issues and Experiments in Ecology по-долу).
Списъкът далеч не е изчерпателен, така че ако случайно откриете други добре структурирани и събуждащи интереса материали, които са успели да грабнат вниманието на вашите ученици и са помогнали при влагането на биологичното разнообразие в контекст, бихме се радвали да чуем вашите предложения.
Ресурси, свързани с биоразнообразието:
Официален сайт на Международната година на биоразнообразието - http://www.unep.org/iyb/
РЕСУРСИ ЗА ПРЕПОДАВАТЕЛИ
Четива за подготовка на учители
Свободно достъпното списание за научни разисквания „Въпроси и лабораторни упражнения по екология“ (Teaching Issues and Experiments in Ecology) представлява сборник от образователни материали по екология, изготвен от университетски преподаватели, но също така се занимава с проблеми и разногласия, съпровождащи преподаването на екология.
Интернет адрес: http://tiee.ecoed.net/ (език EN)
Един от най-четените научни журнали NATURE предлага безплатна колекция на биологичните видове, обръщайки внимание на екологичната важност и икономическото значение на биоразнообразието.
Интернет адрес: http://www.nature.com/nature/supplements/collections/biodiversity/ (език EN)
Отнасяне на проучвания към учебната програма (възраст 5-16 години)
Финансирани от Националната научна фондация (National Science Foundation), Националната морска образователна асоциация (National Marine Educators Association) и Национална океанска и атмосферна администрация (National Oceanic and Atmospheric Administration) на САЩ, разработените от учени ръководства са за нуждите на неспециалисти, учители и възпитатели. Основните принципи на осведомеността в различните научни области са съобразени с текущата учебна програма и с полезен наръчник на учителя и възпитателя за преподаване идеите на биоразнообразието и освен това умело показват как разнообразието на видовете е свързано с геосферата, хидросферата, климатичните промени и въздействието на човека.
Добре структуриран и обмислен план за учители, преподаващи в различните училищни класове!
Осведоменост в областта на науките за земята
http://www.earthscienceliteracy.org/ (език EN)
Осведоменост в областта на климатологията
http://www.climateliteracynow.org/ (език EN)
Осведоменост в областта на океанологията
http://oceanliteracy.wp.coexploration.org/?page_id=111 (език EN)
РЕСУРСИ ЗА КЛАСНАТА СТАЯ
Определители и средства на биоразнообразието (възраст 11-16 години)
Европейски проект, който има за цел да подкрепи преподаването на биологичното разнообразие и да усъвършенства определители и средства за обучение в тясно сътрудничество с проектите, за които средствата са предназначени да бъдат за учители и училища. Въпреки че проекта е вече отличен в училищен форум на Сайънс (Science) през юни 2008 г. (http://www.scienceinschool.org/node/538), училищата могат да се възползват от някои предимства на развития вече проект, който поддържа уеб страници в единадесет европейски държави на толкова много езици.
(Училища и учители, желаещи да се възползват пълноценно е нужно да се регистрират в проекта.)
Интернет адрес: http://www.keytonature.eu/wiki/
Записки за преподаватели: Да
Ученически занимания: Да
Езици: EN, DE, БГ, BE, IT, NE, RO, ES
Класни стаи на открито (възраст под 10 години)
Пренесете класната стая в училищната площадка на открито за да въведете по непринуден и достъпен за хората начин понятието биологично разнообразие.
Интернет адрес: http://www.bbc.co.uk/breathingplaces/schools/ (език EN, Welsh)
Записки за преподаватели: Да
Ученически занимания: Да
Мултимедийни ресурси (възраст 5-16 години)
От онлайн мултимедийния архив поредица от готови за ползване презентации на PowerPoint, предназначени за възраст от 5 до 16 години и повече, които съдържат мултимедийни упражнения върху описанието и класификацията на биологичните видове, имащи за цел да натренират наблюдателността и описателните умения на групи с широк възрастов обхват.
Адрес: http://www.arkiveeducation.org/resources.html (език EN)
Ученически занимания: Да
Честване годишнината на Чарлз Дарвин (възраст 11-16 години)
В памет на двестагодишнината на Дарвин ARKive също предлага за учители цялостно разработени уроци, презентации, диплянки и мероприятия за класификацията и еволюцията на животните.
Адрес: http://www.arkive.org/darwin/ (език EN)
Записки за преподаватели: Да
Ученически занимания: Да
ПРАКТИЧНИ ДЕЙНОСТИ
Наблюдение през различните сезони (> 10 год.)
Какво ще кажете за затвърждаване на базираното на проучвания обучение чрез участие в европейски проект за наблюдение на три заобикалящи ни биологични вида и това как те се променят през различните сезони и от единия до другия край на континента? Проектът Бийгъл (The BEAGLE Project) си взаимодейства с вече над 260 европейски училища от 14 държави и предлага подготовка на учители и съвети как да осъществят дългосрочен проект, съдействайки на изследването по време на обучение.
Адрес: http://www.beagleproject.org/ (език EN)
Записки за преподаватели: Да
Ученически занимания: Да
Виртуални експедиции
Следвайте учените в полето, за да проследите вече минали експедиции и си взаимодействайте с тях в предстоящи експедиции по море и суша, благодарение на музея „Фийлд“ в Чикаго, щата Илинойс (the Illinois Field Museum).
Адрес: http://www.fieldmuseum.org/expeditions/interactive_main.html (език EN)
Взаимодействие с учени: Да