Месец и половина след инцидента в Мексиканския Залив, дълбоководният теч на петрол на "Бритиш Петролиум" е все още активен. Инжинери към американската армия признават, че не е малко вероятно ситуацията да се промени преди есента.
Междувременно, океанолози от Националния Център по Атмосферни Изследвания (NCAR) и IFM-GEOMAR, Киел, Германия, използват компютърни модели на океанските течения за да симулират разпръскването на суровия петрол от Гълфстрийма. Според първите симулации, петролното петно ще навлезе в течението на Гълфстрийм около края на юни, и след това из целия Северен Атлантически Океан през лятото.
''Много пъти ми е задаван въпроса: 'Ще достигне ли петролът до Флорида?' '', казва изследовател от NCAR, Синт Пийкок. ''Според най-последните ни изследвания, петролното петно ще се разпространи много по-далеч от Флорида, и с непознати последствия.''
Симулациите показват един вероятен сценарии на разпространението на петролното петно, но не би трябвало да се възприемат като прогноза. Течението на Гълфстийма варира значително, и местните метеорологични условия ще играят главна роля през лятото.
За момента учените не очакват петното да достигне Европейските крайбрежия, тъй като дори суровият петрол се разгражда под влиянието на вълните. Въпреки това инцидента е един от най-значителните.
Сондажът 'Deepwater Horizon' се изпразва в Мексиканския Залив от около 10ч. сутринта на 22 Април, два дни след инцидента на платформата уби 11 работника. Според NOAA, 800,000 литра (5,000 барела) суров петрол на ден се изтича в океана. С подобен дебит, ако течът не е спрян, катастрофата на Ексон Валдез (1989 г.) ще бъде надмината около средата на юни.
Източници:
NCAR Прес Комюнике - http://www2.ucar.edu/news/ocean-currents-likely-to-carry-oil-spill-to-atlantic-coast
Херълд Трибюн, 6 Юни 2010