След десетилетия проучвания и изследователска дейност върху причините по глобалното затопляне, и след това години спорове дали човешката дейност е главен фактор или не, все още глобалното затопляне е глобален дебат с глобални последици. Ако учените и правителствата не могат да се съгласят как да адресират проблема бързо и ефективно, може ли един обикновен учител да предложи решение? Повече от 400 000 зрители на YouTube гласуват ‘да’ с посещенията си.
Походът на един учител - видеото на Грег Крейвън 'How it all ends' кондензира дебатът за климатичните промени само за 10 минути, и видеото обикаля света за почти същото време (Видео и текст: Грег Крейвън - изтеглете оригиналният текст; превод и субтитри: www.sinia-planeta.com). Разпространете видеото чрез вашата страница: <object width="402" height="377"><param name="movie" value="http://www.overstream.net/swf/player/oplx?oid= mia3t4toinln&noplay =1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.overstream.net/swf/player/oplx?oid= mia3t4toinln&noplay=1" type="application/x-shockwave-flash" width="402" height="377" allowFullScreen="true"></embed></object> |
Ако се отправите към един от най-посещаваните видео-клипове на YouTube на тема климатичните промени, ще ви се прости, ако не сте оптимист, че това набързо сглобено видео има някакъв шанс да допринесе каквото и да било към дебата за глобалното затопляне. Как може обикновен учител да увери достатъчно хора да променят начина си на мислене, и то само с бяла дъска, няколко цветни фулмастера и едно 10 минутно елементарно видео под името How it all ends?
Резултатът е изненадващо ангажиращ, но както ще ви каже водещият ‘не приемайте само моето мнение, проверете сами’.
Видеото, което превзема YouTube, или поне под тематиката за околната среда, представя спорния проблем по глобалното затопляне като обикновена ситуация, в която рискът, а не причините, трябва да са на пръв план. Авторът, Грег Крейвън или само wonderingmind42 за почитателите му, е учител по физика в Central High School в щата Орегон. През последните 10 месеца само един от клиповете на Грег Крейвън привлича повече от 400 000 посещения, и доста интерес от медиите. Интересът сам по само себе си говори доста, но какво ново може едно 10 минутно видео да предложи по дебата за глобалното затопляне?
Отговорът е почти нищо! Грег Крейвън не ви предлага нови научни данни или технологични решения. Той дори слага на страна дебата дали ние хората сме отговорни за промените в климата или не, и се концентрира върху последствията и как можем да ги минимизираме.
Новото, което този учител предлага е липса на скрити мотиви. Нито един от 61 клипа не е направен за пари или слава. Преди дузината интервюта, трудно бихте открили името му и информация за личния му живот. Посещение на страницата му на MySpace показва, че учениците му, бивши и сегашни, го уважават като приятел, и клипчетата му показват обниковен човек, който искрено вярва, че политиците усложняват проблема повече отколкото трябва.
Отговорът е почти нищо! Грег Крейвън не ви предлага нови научни данни или технологични решения. Той дори слага на страна дебата дали ние хората сме отговорни за промените в климата или не, и се концентрира върху последствията и как можем да ги минимизираме.
Новото, което този учител предлага е липса на скрити мотиви. Нито един от 61 клипа не е направен за пари или слава. Преди дузината интервюта, трудно бихте открили името му и информация за личния му живот. Посещение на страницата му на MySpace показва, че учениците му, бивши и сегашни, го уважават като приятел, и клипчетата му показват обниковен човек, който искрено вярва, че политиците усложняват проблема повече отколкото трябва.
Независимо дали сте съгласни с аргументите и заключенията на Грег, трудно е да се отхвърли автентичния и оригинален подход към глобалния проблем за причини и последствия на климатичните промени. Посланието на този обикновен учител от Орегон е, че само чрез правилно информиране и образование можем да формираме мнение и да реагираме правилно. Независимо дали Грег ще промени мнението на скептиците, в рамките на 10 минути той ще накара много да се замислят.
- The HuffingtonPost: You (Tube) Can Make A Difference 13 Nov 2007
- The Toronto Star: U.S. science teacher is a Web sensation 2 Dec 2008
- The Christian Science Monitor: A rural teacher with global reach 20 Dec 2007
- The Oregonian (Portland): Teacher's climate message goes global 16 Dec 2007
- Commentary in the Oregonian (at their request!): Thinking our way to an uncertain future 14 Dec 2007
- ABC News website (text story): Teacher Shakes Up YouTube with "Most Terrifying Video You'll Ever See" 18 Dec 2007
- "Canada AM" (aired 12/28/07): Climate change video becomes YouTube sensation
- "Crosscut" blog (12-17-07): The not-so-mad scientist 17 Dec 2007
- ABC News webcast (video posted 1-9-08): Hottest YouTube Video 9 Jan 2008
- Yahoo Green Blog (featured on the Yahoo.com homepage on 1/11/08): High-school teacher spreads the word on climate change 10 Jan 2008
- DeSmogBlog names "The Most Terrifying Video" it's "#1 YouTube Global Warming Video of 2007": The Top 5 YouTube Global Warming Videos of 2007 28 Dec 2007